Kişinin yaneşeliığı toplum içinde kıymeti olan , kabiliyet, idare ve gayrı davranış biçimlerini vüruttirdiği süreçlerin tübaşöğretmen.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara gereğince insanların davranışlarında belirli vürutmeler esenlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; bireyin davranışlarındaki yaşantısı suretiyle kasıtlı olarak ve isteyerek bileğhizmetme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabilinden eğitimin bir çok tanımı mimarilabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Bireyin davranışında, kendi yaşantısı suretiyle ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin amaçlarına müsait ) bileğhizmetme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık gereğince;
· Terbiye bir süreçtir.
· Terbiye sürecinde, bireyin davranışlarının matlup yönde bileğhizmettirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğhizmetme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde bireyin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç baş öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye amaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı mecmu kültürler kucakin tıpkısıdır. Amaçların içeriği ve öğrenme kucakin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre gereğince bileğhizmetebilir, lakin sürecin doğbeyı bileğhizmetmez.
Terbiye kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca birbunca filozof ve pedagog, eğitimin ne başüstüneğuna değgin farklı farklı tanımlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçünlü tanımı şudur: Terbiye, bireyin davranışlarında kendi yaşantıları suretiyle kasıtlı olarak istendik davranış bileğhizmetikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın içinde eğitime değgin temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları suretiyle”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğhizmetikliği” ve “müddetç” kabilinden kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Terbiye, beniâdem kucakin ömür boyu devam fail bir süreçtir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere müsait olabileceği kabilinden istenmedik yönde bile vürutebilir. Terbiye sürecinin hizmetletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği kabilinden vürutigüzel bile mümkün. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal terbiye, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal terbiye denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, terbiye merkezleri kabilinden mekânlarda maruz terbiye formal; bireyin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır terbiye ise informal eğitidir. Yani terbiye sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine gereğince sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye yürütmek üzere iki tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda ya da kurumlarda belirli bir tasar ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci yönetimsel bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal terbiye ise bizatihi vüruten hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki birey bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir mekanizma olarak ele allıkındığında ise terbiye sisteminin üç baş ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Referans; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel kabilinden fiziksel unsurlardır. Müddetç; meslek içinde meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde mütehassıslık, yeterlilik, yetki, test neticeları kabilinden matlup davranış bileğhizmetiklikleridir.